Muhtemelen başka hiçbir araç kampçılık dünyasını sevgili VW “Bulli” kadar şekillendirmemiştir. İlk VW Transporter 8 Mart 1950’de üretim hattından çıktı – o zamanlar hala T1 olarak biliniyordu. Basit bir ticari araç olarak başlayan bu model, özgürlüğün, maceranın ve sessiz isyanın sembolü olan bir kült ikonuna dönüştü. Bugün, 75 yıl sonra, Bulli hak ettiği yıldönümünü kutluyor – ve onunla birlikte bu araçla unutulmaz hikayeler yazmış olan herkes.

Tüm Bulli nesilleri tek bir resimde birleşti. © Volkswagen Ticari Araç
Minibüsten kült ikona
T1 (1950-1967) kısa sürede zanaatkarların, ailelerin ve dünya gezginlerinin gözdesi haline geldi. Sevgiyle “Splittie” olarak bilinen karakteristik bölünmüş ön camı onu hatasız hale getirdi. Kompakt, çok yönlü ve savaş sonrası dönemin ekonomik yükselişi için mükemmeldi. Önceleri, panoramik tavanlı Samba otobüs veya Bulli’yi bir karavana dönüştüren ilk kamp versiyonları gibi varyantlar vardı.

T2 (1967-1979) standart olarak daha büyük bir ön cam ve sürgülü kapı ile modern bir tasarım getirdi. Özellikle hippi hareketinde özgür yaşam tarzının bir sembolü haline geldi. Sağlam bir motor, geliştirilmiş frenler ve iç mekanda daha fazla alan ile karavan olarak da her zamankinden daha popüler hale geldi. Çiçek gücü tarzında boyanan “Light Bus”, Woodstock’un dünyaca ünlü sembolü haline geldi.

Köşeli T3 (1979-1992) ile ilk kez su soğutmalı bir motor tanıtıldı. Gövde daha geniş ve iç mekan daha ferah hale geldi. Multivan büyük bir salonun konforunu sunarken, California katlanır tavanı ve mutfağıyla tam teşekküllü bir karavan olarak kampçılık tarihine geçti. Dört tekerlekten çekişli Syncro versiyonu özellikle popülerdi ve minibüsü arazide daha da yetenekli hale getiriyordu. Ailemin bakır metalik bir Syncro’su vardı ve ben hala onu ve birlikte yaptığımız gezileri büyük bir sevgi ve nostaljiyle hatırlıyorum.

T4 (1990-2003) önden motorlu ve önden çekişli olmasıyla teknik bir devrim yaratmıştır. Bu değişiklik, alanın daha da iyi kullanılmasını sağladı. Otobüs daha uzun, daha güçlü ve daha çok yönlü hale geldi. Caravelle ve lüks Multivan konforlu tur ve servis araçları olarak kendilerini kanıtlarken, California ikonik bir karavan olarak parlamaya devam etti. Buna ek olarak, TDI dizel motor ile modern direkt enjeksiyon kullanılmaya başlandı.

T5 (2003-2015) net hatlara sahip daha da köşeli bir tasarım getirdi. İç mekan, dijital ekranlar ve geliştirilmiş yardım sistemleriyle daha lüks hale geldi. Bu nesilde, özellikle Multivan Business veya sınırlı sayıda üretilen California NoLimit gibi özel modeller, koleksiyoncuların gözdesi haline geldi.

T6 (2015’ten beri) kamp karavanı deneyimini en son teknolojiyle geliştirdi. T6.1 versiyonu (2019) ile araç, sanal bir kokpit ve yeni yardım sistemleri ile daha da dijital hale geldi – püristler için biraz fazla, ancak konfor bilincine sahip kampçılar için tam doğru. Efsanevi iki renkli boyası bugün hala T1’in ruhunu anımsatıyor.

2022 yılından bu yana tamamen elektrikli kimlik. Buzz Bulli DNA’sını mobilitenin geleceğine taşıyor. Karakteristik retro tasarımı ve elektrikli tahriki ile dün, bugün ve yarın arasındaki boşluğu doldurmayı hedefliyor.

The Bulli yıldönümü – hayranlar için bir kutlama
Volkswagen yıldönümünü geniş çaplı bir kampanya, TV reklamları ve sosyal medya kampanyaları ile kutluyor. Ancak en önemlisi, taraftarlarla yapılan sayısız toplantı:
- 24/25 Mayıs 2025: Wolfsburg (Autostadt)
- 1 Haziran 2025: Hannover(“VW Bus & Coffee”)
- 16-18 Mayıs: Avusturya (Salzburgring)
- 23-25 Mayıs: İspanya ve Çek Cumhuriyeti (henüz daha fazla ayrıntı bilinmiyor)
Bulli yaşamaya devam ediyor
Savaş sonrası dönemden elektrik çağına – Bulli kendini defalarca yeniden keşfetti, ancak özüne sadık kaldı: iş, aile ve macera için güvenilir bir yol arkadaşı. Ve kim bilir? Belki de gelecek nesiller ID. Buzz’ı bir zamanların efsanevi T1’i kadar çok seveceklerdir. Şahsen, elektrikli versiyonun tasarımının ilk iki serinin başlangıcına çok daha uygun olmasını isterdik. Ancak küçük elektrikli araç yeni hayranlarını bulmuş gibi görünüyor.
Kapak resmi: © CamperStyle
Devam eden metindeki fotoğraflar: © VW Commercial Vehicles